Zoeken

Filter op datum

Connected topics

Detailhandel

Het Internet of Things (IoT), kunstmatige intelligentie (KI) en virtual reality (VR) komen we in de detailhandel steeds vaker tegen. Retailers die investeren in nieuwe technologie profiteren van betere inzichten in de wensen en behoeften van de klant. Hiermee kunnen ze het koopgedrag beter begrijpen en meer loyale klanten ‘creëren’.

Trends die de Toekomst van Detailhandel Vormgeven

De detailhandel heeft de afgelopen jaren ingrijpende veranderingen ondergaan. Trends als e-commerce en omnichannel-retail en -marketing hebben voor ongekend gemak gezorgd en de steeds specifiekere klanteisen dwingen fysieke winkels zich aan deze ontwikkelingen aan te passen. Nu de concurrentie in deze sector steeds verder toeneemt, schakelen retailers over op technologie om de klantervaring te verbeteren.

Kunstmatige intelligentie, bijvoorbeeld, maakt hyper-personalisatie in de detailhandel mogelijk door grote hoeveelheden data te analyseren waarmee je beter inzicht krijgt in het gedrag en de voorkeuren van de consument. KI-chatbots stellen bedrijven in staat om 24 uur per dag en 7 dagen per week klantenservice aan te bieden. Ontwikkelingen als de alomtegenwoordigheid van smartphones hebben ook ingrijpende gevolgen gehad voor deze sector. Mobiel betalen wordt wereldwijd bijvoorbeeld steeds populairder.

Retailers maken bovendien gebruik van immersieve technologieën als VR en augmented reality (AR) om klanten unieke ervaringen te bieden. Met deze tech kunnen ze bijvoorbeeld artikelen in een virtuele omgeving uitproberen. En het Internet of Things (IoT) helpt klanten producten in de winkel makkelijk te vinden en stelt retailers in staat om gepersonaliseerde aanbiedingen rechtstreeks naar hun smartphones te sturen. Robots zullen in de toekomst ook een belangrijke rol gaan spelen in de detailhandel. Denk bijvoorbeeld aan magazijnrobots die artikelen verzamelen en inpakken en sociale robots die klanten in de winkel helpen.

Deze en andere innovatieve technologieën zullen de toekomst van de detailhandel vormgeven. Bereid je voor op een wereld van hyper-personalisatie, meer gemak en supersnelle levering.